Ruimte om je heen geeft ruimte in je hoofd












Het is voor mij altijd weer genieten wanneer ik de rit binnendoor naar het Groninger dorpje Rottum maak, via Onderdendam en Stitswerd. De wegen zijn hier zo smal, dat naar de berm uitgeweken moet worden wanneer een tegenligger nadert, natuurlijk naar goed plaatselijk gebruik een vinger naar elkaar opstekend ten groet. Wanneer ik Rottum bijna ben genaderd, is er een prachtig uitzicht op het wierdedorp voor mij, net buiten Rottum de restanten van de oude steenfabriek Ceres en naar rechts kijkend de contouren van Kantens. 


Rottum is een van de oudste wierden van Nederland, het dateert al van 600 v. Chr. Ooit stond er een welvarend klooster van behoorlijke afmetingen, gesticht door Benedictijner monniken in de 13de eeuw. Het klooster raakte na de 17de eeuw in verval en in 1885 werd de huidige kerk op de fundamenten van het klooster gebouwd. De enige tastbare herinneringen aan het klooster zijn de kloostermoppen, die her en der zijn hergebruikt in Rottumse woningen.



Zo ook voor het kleinste huisje van Rottum, een eenkamerwoning gebouwd in 1820, dat nu is ingericht door het Openluchtmuseum Het Hoogeland te Warffum. De kerk, heel toepasselijk Kloosterkerk genaamd, is schitterend gelegen op het hoogste punt aan de rand van de gedeeltelijke afgegraven wierde. Er zijn regelmatig exposities en de kerk is eigenlijk altijd open.
















Schuin tegenover de kerk woont Fon al 25 jaar met haar gezin op een pracht plekje. Wanneer ik haar vraag wat Ruim Leven voor haar betekent antwoordt ze: "de tuin in lopen en dat ik dan nog een heel eind kan doorlopen op onze eigen grond, of dat we van alles kunnen doen in en om het huis zonder dat iemand daar last van heeft. Verse groeten en aardappelen eten uit de eigen moestuin, Ik maak zelf jam en chutney’s van fruit uit onze tuin, zoals aalbessen, vlierbessen, aardbeien en bessen, heerlijk!
"Dat we hier nog steeds wonen heeft met vrijheid te maken.  De vrijheid die je hier voelt. Kijk maar om je heen dat zegt genoeg”. Inderdaad,  vanuit het keukenraam is er een prachtig uitzicht over de landerijen en mijn blik valt op de tuin met fruitbomen, een groentetuin en een onlangs getimmerd tuinhuis waarin het heerlijk loungen is en waar vooral genoten kan worden van het uitzicht vanaf de wierde. “Ik vind dat als je ruimte om je heen hebt geschapen, heb je ook ruimte in je hoofd”.

Lees het hele verhaal van Fon en nog vele anderen, in het boek Ruim Leven, een portret van Noord-Groningen en haar bewoners.  Zie ook mijn blog: Ruim Leven
Ruim Leven is verkrijgbaar via info@boscheeringa.nl (geen verzendkosten) bij diverse boekwinkels in stad en provincie Groningen, bij Dutch Accent in Amsterdam en via bol.com. Hardcover 160 pagina's, €29,95

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wenskaarten Groninger Landschap

Buigen voor het landschap

Een oude wierde