Ruim Leven in Het Raadhuis




In mijn herinnering was Eenrum vroeger een leuke bestemming voor een dagje uit, het levendige dorp had toeristische allure en stond bekend om het mosterdmuseum, de kaarsenmakerij, het had een paar leuke terrassen, een aantal galerieën en een paar winkeltjes met Groninger souvenirs. Wanneer ik nu het groene dorp Eenrum rondwandel, verwonder ik me over de rust en verbaas me over de leegstand van die leuke winkelpandjes. Nog steeds heeft het dorp een idyllisch hart met een mooie kerk hoog op de wierde, met kleine huisjes in de smalle straatjes erom heen. Het mosterdmuseum is er nog steeds en de gerestaureerde korenmolen De Lelie herbergt inmiddels een bakkerijmuseum en wordt draaiende gehouden door vrijwilligers. Ook de kaarsenmakerij is nog steeds de moeite van het bezoeken waard. 


Hopelijk vinden de winkelpandjes ook weer een nieuwe bestemming en gaat het dorp weer leven als vanouds. Ik loop de Raadhuisstraat in, naar het enorme gebouw van het voormalige raadhuis van Eenrum, waar nu galerie Het Raadhuis is gevestigd, gerund door Ankie Onnes.
Wanneer ik aanbel gaan de grote rode deuren met een zwaai open en word ik enthousiast begroet door Ankie. Ze neemt me mee de indrukwekkende hal in, de statige trappen op naar boven, naar het woongedeelte van het monumentale pand gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School.

Theo en Ankie woonden aanvankelijk in de stad Groningen, maar omdat Theo, kunstschilder en bekend van zijn schilderijen van koeien, geiten, landschappen en mensen, een atelier nodig had, is het stel eerst naar Aduard verhuisd en later naar Eenrum. Ankie: “In Aduard ben ik op een gegeven moment gestart met een kunstuitleen met als doel Theo’s werk meer bekendheid te geven”. Theo: “Als je alleen maar schildert en er gebeurt verder niks dan kun je niet van je werk leven. Als je schildert dan ben je daar helemaal niet mee bezig, daar ben ik ook niet zo goed in”.  Ankie: “Ik dacht, dat werk van hem moet de wereld in. De kunstuitleen werd een groot succes. Ik kreeg steeds meer contacten in de kunstwereld en al snel kwam af en toe de gedachte op om een galerie te beginnen, met ook werk van andere kunstenaars. (...) Inmiddels wonen en werken Ankie en Theo alweer 11 jaar in het Raadhuis in Eenrum. Het grootste deel van het pand wordt in beslag genomen door de galerie, de gehele benedenverdieping en inmiddels ook de bovenverdieping voor een deel. (...)

Ook de omgeving speelt een belangrijke rol in het werk van zowel Ankie als Theo. Ankie: “Ik maak regelmatig thematentoonstellingen in de galerie, bijvoorbeeld het Waddengebied of de kerken van het Hoogeland, dat is voor mij ook een manier om uit te dragen hoe mooi het hier is”.  
Theo: “ Ik ben een stadjer, maar toen ik beginnend kunstenaar was, ging ik altijd al naar dit gebied om te schilderen. Het is prachtig.
Soms heb ik een beetje het gevoel alsof ik in Frankrijk ben, zeker in de zomer, als ik fiets over die prachtige kronkelende weggetjes tussen het hoge graan en door de mooie kleine dorpjes. Maar elk jaargetijde is mooi. Veel mensen vinden de winters hier verschrikkelijk, dan is het kaal en grijs en alles is omgeploegd. Maar voor een schilder is dat fantastisch, het licht hier, zo vlak bij de kust, is prachtig. Het authentieke cultuurlandschap nodigt uit om te schilderen. Vroeger toen ik in de stad woonde, dacht ik: dat saaie platteland, daar wil ik niet naar toe. Ik kon me niet voorstellen dat ik ooit de stad uit zou gaan. Maar nu ik hier woon ben ik het erg gaan waarderen.

Lees het hele verhaal van Ankie en Theo in het boek Ruim Leven. Hardcover, 160 pag. €29,95. Verkrijgbaar o.a. via info@boscheeringa.nl (geen verzendkosten), via Bol.com,  en diverse boekwinkels in stad en provincie Groningen. Zie ook www.boscheeringa.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wenskaarten Groninger Landschap

Buigen voor het landschap

Een oude wierde