Pieterburen, da's ja goud!














Pieterburen heeft altijd al een enorme aantrekkingskracht op mij gehad. Het langgerekte dorp oogt op zich niet zo bijzonder, maar het is de sfeer en de ligging ten opzichte van de Waddenzee die maken dat ik er regelmatig kom. Vanuit het dorp kunnen prachtige wandelingen gemaakt worden door de polder naar de Waddendijk en de kwelders. 
Het dorp is het startpunt van vele wadlooptochten en zoals bij iedereen bekend zal zijn, het startpunt van het Pieterpad. Pieterburen is natuurlijk ook beroemd om zijn zeehondencentrum en het heeft de oudste botanische tuin van Nederland, ‘Domies Toen’, bij de gotische Petruskerk. Het dorp ademt de sfeer van de Waddenzee, die slechts drie kilometer is verwijderd. Het is heerlijk om vanaf een van de terrassen de gemoedelijke bedrijvigheid te aanschouwen van wandelaars, fietsers, wadlopers en andere dagjesmensen. Maar echt druk is het nooit in dit toevluchtsoord voor rustzoekers en natuurliefhebbers. 

Iets voorbij de terrassen en het Bezoekerscentrum Waddenkust, wonen Swanny Beukema en Theo Leijdekkers aan de Hoofdstraat in een huis dat aan de straatkant klein en onopvallend lijkt, maar bij binnenkomst verrast wat betreft ruimte en sfeer. Aan niets is meer te zien dat het huis dertig jaar leeg heeft gestaan en volkomen was vervallen, voordat Theo en Swanny het kochten in 2003.  Theo is beeldend kunstenaar en maakt prachtige zonnige schilderijen van bloemen. Veel mensen kennen Swanny van ‘Dasjagoud’, de uitagenda van Het Hogeland en omstreken, die zij maandelijks maakt en uitgeeft. Daarnaast schildert Swanny ook al ruim 14 jaar, zij maakt schilderijen van dieren.

(...) Theo: “Als het aan mij ligt gaan we hier niet meer weg. Het is echt een plek om te blijven. Dat gevoel had ik al meteen. Voor mijn werk is het prima, ik exposeer veel en moet sowieso vaak een eind rijden voor mijn tentoonstellingen, dus of ik nu in Groningen zit of in Pieterburen, dat maakt niet zoveel verschil. En bovendien, ik kan hier heel geconcentreerd werken. Wanneer ik in het westen van het land ben, voel ik wel dat het land vol is. We zitten hier een beetje op een eiland, ver van de problematiek die je op het nieuws hoort. Dit vind ik eigenlijk wel prettig”. 

Swanny: “Wij leven hier op een plaat van 33 toeren en in het westen is dat 45 toeren, het leven hier werkt vertragend. Ik loop veel met de hond, je kunt hier rondom ontzettend mooi wandelen, zoveel leuke paden. Theo: “het landschap is hier heel puur de dorpen zijn onaangetast. Er zijn weinig verstorende elementen in het landschap. En de Groninger kerken zijn prachtig. Ik kom uit Twente, was dus gewend aan het coulisselandschap, ik vond het hier in het begin veel te kaal. Maar, als ik nu in het bos loop, dan wil ik de lucht zien en mis ik de weidsheid. Die luchten hier, daar kan ik steeds meer van genieten. Ja voor ons is het hier Ruim Leven op en top”.


Lees het hele verhaal over Swanny en Theo en nog vele andere bewoners van Noord-Groningen in het boek Ruim Leven! Verhalen, foto's, gedichten over een uniek landschap.
Hardcover, 160 pag. €29,95. O.a. verkrijgbaar via info@boscheeringa.nl (geen verzendkosten), diverse boekwinkels en toeristische locaties in stad en provincie Groningen of via bol.com


Reacties

Populaire posts van deze blog

Wenskaarten Groninger Landschap

Een oude wierde

Buigen voor het landschap