Een oude wierde


Ruim Leven in Eenum
Wanneer ik over de Bosweg het dorpje Eenum in de provincie Groningen nader, heb ik een prachtig uitzicht op het Romaanse kerkje dat staat te pronken op de wierde van Eenum. Elke keer opnieuw verleidt het mij om de auto even aan de kant te zetten en het kerkje te fotograferen. Steeds weer een andere lichtval, met op een zomerochtend een voorgrond van goudkleurig graan beschenen door de opkomende zon en in het najaar glijdt het licht spannend tussen de wolken door over de omgeploegde akkers.



En altijd weer het fraaie decor van imposante luchten op de achtergrond zoals je alleen in Groningen ziet. Het kerkje is vermoedelijk het oudste nog bestaande bakstenen kerkgebouw van de provincie Groningen en stamt uit het laatste kwart van de 12 eeuw. De wierde van Eenum werd zelfs al in 500 v. Chr. bewoond!
Ik loop de wierde op over het smalle pad van de IJzerbaan en geniet van het uitzicht. Zwaluwen cirkelen boven mijn hoofd, ik hoor merels fluiten, in de verte blaft een hond en lacht een kind. Hoe bijzonder om op deze oude wierde te mogen wonen!








Ik bezoek Willy en Nienke die wonen in een huis aan het Kerkpad onder aan de wierde, met in hun achtertuin een heerlijke fruitgaard.k bezoek Willy en Nienke die wonen in een huis aan het Kerkpad onder aan de wierde, met in hun achtertuin een heerlijke fruitgaard. Lees verder over Willy en Nienke  die inmiddels al  45 jaar in Eenum wonen, en ook de verhalen van vele anderen, het boek Ruim Leven. 


Zie ook mijn blog Ruim Leven.

Het boek Ruim Leven is verkrijgbaar in diverse boekwinkels in stad en provincie Groningen, bij galerie Dutch Accent in Amsterdam, via bol.com en via mijzelf: Info@boscheeringa.nl (geen verzendkosten). Hard cover, 160 pagina's, €29,95

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wenskaarten Groninger Landschap

Buigen voor het landschap